A Grimshaw, a Maynard, az Equation és az AtkinsRéalis építészstúdiók által tervezett londoni Elizabeth Line nyerte el az Egyesült Királyság legjobb új épületének járó RIBA Stirling-díjat 2024-ben. Az 1996 óta évente odaítélt rangos díjjal az Egyesült Királyság legjobb új építészeti alkotásait ismerik el.

A „hibátlan, hatékony, gyönyörűen koreografált megoldásként” jellemzett Elizabeth Line a londoni metróhálózat legnagyobb bővítése több mint egy évszázada.

A Londonban 2022 májusában átadott Elizabeth Line a város közlekedésének új korszakát jelenti, amely nemcsak a hatékonyságot, hanem az innovációt is célozza. Az új vasútvonal, amely a Paddington és Abbey Wood állomások között fut, bemutatja a modern építkezés legkorszerűbb megoldásait, különös figyelmet fordítva a környezettudatosságra és a fenntarthatóságra.

A kolosszális alagúthálózatba leereszkedve olyan érzésünk lesz, mintha a jövő kapujába lépnénk, ahol a tipikus ingázási káosz könnyed élménnyé válik. Újraírja a tömegközlekedés szabályait, merész új mércét felállítva a polgári infrastruktúra számára, megnyitva egy hálózaton keresztül Londont mindenki előtt. Az Elizabeth Line Readingtől London központi részén át egészen Essexig közlekedik, és hétköznaponként 700 000 utas használja.

Az összetett projekt keretében összesen 62 mérföldnyi új pályát, és 26 mérföldnyi alagutat építettek ki London belvárosa alatt.

A vonal kiszolgálására 10 új állomást hoztak létre, amelyeket egy-egy külön építészstúdió tervezett a koordináló központi csapattal szorosan együttműködve.

Az Elizabeth Line esetében a tervezők kulcsszerepet szántak a beton számára, amely nemcsak a szerkezet tartósságát biztosítja, hanem esztétikai értéket is ad a projekthez. Az állomások modern megjelenése, mint például a Canary Wharf, a beton és az üveg harmonikus kombinációjára épít, ami lehetővé teszi a fényáteresztést és tágas érzetet kelt.

Az építészeti megoldások között kiemelkedik a városi tájba való integráció is. Az Elizabeth Line állomásai úgy lettek megtervezve, hogy harmonikusan illeszkedjenek környezetükbe, miközben figyelembe veszik a környezetvédelmi szempontokat. A beton használata nem csupán szerkezeti elem volt, hanem a tervezéskor figyelembe vett anyagválasztások között tudatos döntés is.

A vonal innovatív kétágú tervezése, amely összekapcsolja a meglévő közlekedési hálózatokat, a beton robusztus tulajdonságának köszönhetően biztonságos és hatékony közlekedési módot biztosít. Az alagútkereszteződések, ahol különböző irányokból érkező vonatok találkoznak, különös figyelmet kaptak, mivel itt a beton szerkezetek stabilitása és szilárdsága elengedhetetlen.

A beton fenntarthatósága is fontos szerepet játszik a projektben, hiszen a korszerű betonkeverési technikák és az újrahasznosított anyagok alkalmazása csökkentik a környezetre gyakorolt hatásokat. Az Elizabeth Line során a kivitelezők figyelembe vették a szén-dioxid-kibocsátás minimalizálását, amely a városi közlekedési rendszerek jövőjének kulcseleme.

A pálya alatti alagutak építése során a föld alatti infrastruktúra kihívásai is megjelentek, ehhez egyedi betonozási technikákat alkalmaztak. Az alagútrendszer nem csupán a közlekedés gyorsítását szolgálja, hanem a bonyolult geológiai viszonyokkal is megbirkózik.

Összességében az Elizabeth Line nemcsak egy új közlekedési eszköz London számára, hanem egy építészeti innováció, amely a beton felhasználásának új lehetőségeit és a fenntarthatóság iránti elkötelezettséget is példázza. A projekt révén London nemcsak fejlődik, hanem egy lépéssel közelebb kerül a jövő városának megvalósításához.

Forrás:                 dezeen

Építészek:           Grimshaw, Maynard, EQUATION, AtkinsRéalis

Fotók:                   HUFTON+CROW